15 mai, 2010

Treningsprogram for 2010

Jeg nevnte at jeg bruker et nytt treningsprogram. De to foregående år har det vært "klassisk" trening, med langturer som den grunnleggende treningsformen. Ulempen med dette er jo at det tar mye tid.

I år kjøpte jeg meg en bok som lover toppform og rekorder etter bare 8 ukers trening og på bare 6 timer i uken. Jeg tar det med en klype salt, men jeg skal ærlig si at etter 5 ukes trening merkes det veldig godt at noe har skjedd. Det som holdt på å ta livet av meg i uke en regnes nå som oppvarming. Så jeg har troen. Fasit kommer 5. juni. :)

6 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Det blir spennende å se hvordan det virker. Du kommer deg til Voss i år om helsa ikke svikter eller noe slikt. Stå på!

    SvarSlett
  3. Høres litt for bra ut til å være sant:) K an du si litt om hvordan de ulike intervallene er lagt opp?

    SvarSlett
  4. I mitt program er det bare tre forskjellige intervalltyper. Treningen er wattbasert, så man må ha utstyr og foreta en test før treningsperioden starter og selvfølgelig for å gjennomføre treningen.

    Maxtest: snittwatt over en 8 minutters periode hvor du gir absolutt alt.

    1. Steady State(SS) intervaller. Opp til 90% av max testen. Trener her opp evnen til å kjøre ut masse watt over tid.

    2. SEPI (Steady Effort Power Intervals) 101%+ av maxtest. Her trenes max watt output.

    3. Over Under (OU) Det samme som SS(90%) og maxtest(100%). Man veksler mellom disse. Her trener man opp kroppens evne til å prosessere melkesyre under høy last. man kjører f.eks 2 min under terskel , 2 over og skaffer seg syre, 2 akkurat under osv.

    Det er også noen "langkjøringer", men aldri mer enn 2,5 time.

    Opplegget begynner med SS og har en progresjon i tid og intensitet mot uke 6 og 7 hvor det er mye OU og SEPI intervaller. Uke 8 er en slags nedtrapping mot ritthelgen men likevel med SEPI intervall så sent som på torsdagen.

    Skal bli spennende å se hvordan det går i alle fall. Jeg var og gikk litt i fjellet forrige uke og merket jo at formen var bedre enn på veldig, veldig lenge, men jeg har desverre ingen måte å sammenligne formen med første gang jeg deltok.

    SvarSlett
  5. Hei. Da er 2010 utgaven over, så mitt spørsmål er hvordan det gikk med deg? Startet du? Fullførte du? Ga Wattbasert trening effekt?

    SvarSlett
  6. Jeg startet, jeg fullførte og jeg perset med 20 minutter. Ikke dårlig med max 6 timers trening i uken. Skal jeg være helt ærlig så lå jeg vanligvis på 4-5 timer i uken. uke 5 og 6 ble i tillegg litt spolert med hensyn til sykkeltrening, men gikk mye i fjellet da.

    Jeg syklet hele veien, også opp Skjervet, og var ikke helt død ved ankomst Voss i år. Var litt skeptisk til om dette programmet ville gi meg den nødvendige utholdenheten som må til, da jeg kom til Kvamskogen hadde jeg syklet lengre enn noen gang under trening, men det var ikke noe problem.

    Neste år skal jeg prøve å følge programmet til punkt og prikke og i tillegg ha en god utholdenhetsbase på plass før jeg starter dette opplegget.

    Konklusjonen er: dette funker og det funker godt!

    SvarSlett