05 november, 2007

Trening for nybegynnere

Etter at jeg begynte å trene til Bergen-Voss neste år har jeg natuligvis blitt interessert i forskjellige treningsformer. For det første vil jeg våre sikker på at jeg pådrar meg noen skader. For det andre vil jeg jo gjerne at treningen jeg gjennomfører faktisk virker! Når man tilbringer flere timer på sykkelen eller spinningsykkelen i uken er det jo kjekt å vite at man gjør ting på den rette måten, ikke sant?

De første gangene jeg våget meg inn i spinningsalen på SATS var det bare full gass hele tiden. lå sikkert på 85-95 av maxpuls nesten hele timen. Og slikt blir jo en utrent kropp helt utslitt av etter ganske få ganger. (Prøver å trene annen hver dag) Faren for å gå lei er overhengende!

Min redning ble et stykk pulsklokke, noen bøker og noen stille timer på sofaen mens jeg sugde til meg treningskunnskap. Om pulstrening.

Konklusjonen for min del ble veldig behagelig! Det er ikke bare å peise på og gå helt i kjelleren hver eneste gang! Tvert i mot skal mesteparten av treningstiden tilbringes på et svært håndterlig intensitetsnivå. Genialt ikke sant?

Noen tips fra en som ikke er helt nybegynner lengre:
  • Minst 50%(helst mye mer!) av treningstiden holder du deg i området 65-75% av HRmax (maxpuls). Her er du litt anpusten, men ikke mer enn at det går an å snakke med en treningspartner.
  • Maxpuls finner du ved å ta 220-alder. For en 35 åring vil dette bli 185. Merk at dette kun er et utgangspunkt! Det er store individuelle forskjeller her. Som du kan lese i innlegget om jomfruturen min oppdaget jeg at jeg har en maxpuls som er noen høyere enn dette tallet.
  • Etter trening, få i deg noe mat. En banan eller to rett etter trening og et mer skikkelig måltid innen det er gått en time. Dette vil gjøre at du henter deg inn igjen mye raskere.
  • Ikke gå i "Too much, too soon" fellen. Du vil fort gå lei, skade deg eller overtrene deg på denne måten. Med andre ord, kjør ditt eget løp i spinningtimene intill du klarer å holde følge med resten. Og ikke tren hver eneste dag heller!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar