18 oktober, 2009

En forbausende lang tur

I går hadde jeg bestemt meg for å ta meg en liten sykkeltur. Det var meldt fint vær og alt skulle ligge til rette for en god treningtur her i Nordfjord. Og det ble det da også. Jeg la ut på en tur jeg hadde syklet før. Fra heimen til Torheim og tilbake. Dette er ca 55 km og en grei distanse for en lørdag-morra-sykkeltur. På en innskytelse tok jeg med meg fire små tuber med gel da jeg var på vei ut døra. Dette skulle vise seg å være en god innskytelse.

Jeg syklet ut i litt tåke og det var ca 3-4 grader ute. Da jeg nærmet meg Nordfjordeid city forsvant tåken og jeg merket at temperaturen steg. Fikk en veldig kjekk tur ut langs fjorden mot Torheim. Stort sett vindstille, få biler og de jeg møtte oppførte seg eksemplarisk, pent vær og ikke minst fantastisk natur! Når man runder neset får men en av områdets beste utsikter og siden dette tross alt er Nordfjord snakker vi verdensklasse her! Bildet jeg tok ble desverre en fiasko siden kameralinsen var dugget over fra innsiden.

På Torheim tok jeg en kort pause. Det tar ca 1 time å sykle hit for meg når jeg tar det med ro. Syklet tilbake samme ruten som jeg kom og det var fremdeles en veldig kjekk dag, bare litt varmere nå :) Da jeg nesten var kommet hjem igjen fikk jeg det for meg at jeg kanskje skulle sykle 70 kilometer i dag, bare for morro skyld, så jeg tok av til Austefjord og syklet langs Hornindalsvannet helt til litt oppi første bakken før jeg snudde. Da jeg kom nesten hjem igjen oppdaget jeg at jeg hadde passert 70 kilometer.

Kanskje 80? Jeg tok en liten avstikker, men feilberegnet. Da jeg var tilbake vet utgangspunktet igjen hadde jeg passert 80 km med over en kilometer. Hmmmm... tenkte jeg...jeg begynner å bli sliten, drikken er nesten slutt og jeg har bare to gel tuber igjen...men kanskje jeg skal prøve meg på 100 km? Som sagt så gjort, jeg tok to runder til nærmeste tunnell langs veien til Stryn, drikken tok slutt, gelen tok slutt og det begynte definitivt å bli ubehagelig å sitte på setet, naken og ryggen verket og beina var ikke helt i toppform, men da jeg kom meg hjem viste triptelleren 100,43 km. De siste 15 kilometrene var ærlig talt et slit. Så langt har jeg faktisk ikke syklet siden Bergen-Voss for 1,5 år siden! Og jeg var ganske uforberedt på det også, neste dobbelt så langt som jeg hadde tenkt å sykle! Siden jeg ikke har nevneverdige problemer i dag ser jeg ut til å ha tålt det også.

Merket meg forøvrig en ting. Jeg har gått mye ned i vekt i det siste. Ca 15 kilo. Dette gjør at lette og middels motbakker er mye enklere å sykle opp. Men bratte bakker er blitt tyngre! Dette kan kun bety en ting, jeg har mistet muskelmasse :( Noe jeg selvfølgelig må rette på på en eller annen måte. Litt rart for jeg har gått en del i fjellet de siste månedene, og her i Vest går det for det meste opp eller ned, skjeldent bortover.

2 kommentarer:

  1. Steike kor aktiv du er :) Då har du lodda formen til neste Bergen/Voss :)

    SvarSlett
  2. Jepp, foreløpig ser det jo veldig bra ut ! :)

    Tror jeg starter i åpen start gruppen neste år og kjører mitt eget løp! Det funker!

    SvarSlett